Bokanbefaling – Læring i en digital tid

Står en lettlest, inspirerende og dagsaktuell bok om digital kompetanse på ønskelisten din? Da kan jeg med letthet anbefale boka Læring i en digital tid skrevet av June M. Breivik, utgitt av Fagbokforlaget i 2015. I dagens samfunn går den teknologiske utviklingen så fort at papirbokutgaver innen det digitale temaet, kjapt kan gå ut på dato. Det er viktig å benytte seg av slike bøker mens de fremdeles er ferskvare.

«Digital kompetanse er et begrep som vekker sterke følelser hos mange lærere. Gruppen kan grovt sett deles inn i tre: de digitale entusiastene, de som er i front og ivrer for å ta i bruk det siste nye innenfor teknologi i undervisningen, de store masser, som ikke er negative, men som mangler nødvendig kompetanse og innsikt til å ta disse verktøyene i bruk, og den siste gruppen, som er aktive motstandere (de digitalt negative) og mener at digitale verktøy er støy og fremmedelementer i skolen» (Breivik 2015, s. 7).

Forfatteren skriver i forordet at denne boken primært er rettet mot den midterste gruppen, nemlig lærere som er nysgjerrige og ønsker å ta i bruk, men føler de ikke har den riktige kompetansen og at tiden ikke strekker til for å sette seg inn i enda et nytt tema. Læring i en digital tid er en bok som nettopp kan gi denne gruppen et dytt i riktig retning, både på grunn av temavalget, men også på grunn av den relativt beskjedene tykkelsen (ca. 160 sider) og det lettleste språket.

June M. Breivik har et stort spenn når det gjelder i arbeidserfaring, og er nå utviklingssjef innen e-læring ved Handelshøyskolen BI. Den brede erfaringen og engasjementet innenfor temaet, kommer godt til syne i boka der hun deler korte historier fra sitt eget arbeid. Dette blandes lett sammen med historiske fakta, beskrivelser av dagens samfunn og skoleverk, forskjellen mellom unge elever og voksne lærere og mer konkrete undervisningstips rundt temaer som blogg, video, Facebook m.m.

«Ved å gi et overordnet bilde av den digitale læringsrevolusjonen er målet at leserne selv kan bruke boken som et utgangspunkt for å sette seg nærmere inn i de ulike fagområdene», skriver Breivik. Det må altså poengteres at dette er en bok som skraper på overflaten uten å gjøre de faglige dypdykkene, men som overskriften min sier: Jeg kan ikke gjøre annet enn å kalle dette en bokanbefaling – nyt Breiviks bok Læring i en digital tid.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *